چکیده
بهرهگیرى از زیبائیهاى جهان آفرینش به منزله مظاهر جمال و کمال الهى و پرورش و تقویت حس فطرى زیبایىشناسى و زیبادوستى، از نیازهاى آدمى است. غنا و موسیقى نیز از مظاهر زیبایى به شمار مىآید. غنا در لغت به معناى خوانندگى و موسیقى به معناى نوازندگى است. عدهاى پیدایش غنا و موسیقى را همزمان با پیدایش انسان دانسته و بهرهمندى انسانهاى وحشى و بىتمدن همچون بومیان آفریقا و استرالیا را از سرود و ساز، گواه بر این مدعا مىگیرند.(1)
در مفهوم لغوى و فقهى و عرفى غنا، اختلاف نظر وجود دارد. غنا در معناى لغوى، از غناى حرام [= مورد نظر شارع [عامتر است و شامل تمامى اصوات خوش مىشود؛ به همین جهت، در برخى از احادیث به تَغَنّى در قرآن، امر شده است.(2) نوشتار حاضر ضمن اشاره به دیدگاههاى فقهى درباره غنا و موسیقى، به نقد و بررسى دیدگاه «حرمت مطلق غنا و موسیقى» پرداخته است.
کلید واژهها:غنا، موسیقى، تَغَنّى، حقیقت عرفى، عرف، قول زور، صوت مطرب، لهو الحدیث، زور، لغو، غناگران.
اصل مقاله: http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8408080086
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم و فارغ التحصیل از دانشگاه تهران در همین رشته و استاد حوزه علمیه قم
بازدید دیروز : 0
کل بازدید : 21297
کل یاداشته ها : 19